top of page
  • Foto van schrijverLa Pol

18 Wondernemer lessen - deel 1


Heel, heel lang geleden, op 31 januari 2005 om precies te zijn, was er eens een jonge prinses van 32 jaar die haar werkleven zat was. Ze weigerde nog langer te luisteren naar mensen die haar niet serieus namen, niet waardeerden, haar als voetveeg of seksobject zagen, er met haar ideeën vandoor gingen, haar uitscholden voor dingen waar zij zelf de verantwoordelijkheid voor droegen, of zich opgejaagd voelden en de prinses ontsloegen. Krachtig sloeg ze een vuist op tafel en nam een bold besluit: “Ik ga voor mezelf beginnen.” Zo gezegd, zo gedaan. Precies 18 jaar later kan deze volwassen koningin, net als haar koninklijke klanten, maar één conclusie trekken: well done babe, you rock! Dit zijn haar 18 gouden Wondernemerslessen, inclusief archetypen die je kunt ontwikkelen om de kernkwaliteit in de les te versterken. Volg de roep van je ziel archetype ZIEL en Zigeunerin 1. In 2005 hoorde ik ‘de call(ing)’ waar Joseph Campbells ‘Reis van de Held’ en Maureen Murdocks Reis van de Heldin mee begint. Het is vaak een gevoel van onbehagen, iets dat aan je knaagt, een onverwachte tegenslag of een groot verlies. In 2005 werd ik voor de zoveelste keer onterecht behandeld op mijn werk, en ontslagen. Ik was super boos, sloeg letterlijk met mijn vuist op tafel en riep, “Genoeg, ik ga voor mezelf beginnen”. Zo gezegd zo gedaan, de dag erna ben ik naar de KvK gegaan. Ik was in die tijd ook geïnspireerd en liep met een idee rond dat me niet los liet: Gezond Alternatief. Dat is nooit een succes geworden, het was wel de motor voor mijn zelfstandigheid. Binnen 5 maanden was ik zzp'er en niet meer afhankelijk van een uitkering. Als je de spirit voelt, volg die lokroep van je ziel! Van niets iets maken archetype Kunstenaar, Magiër 2. Toen ik startte had ik geen businessplan, geen groot netwerk, geen startkapitaal en geen ondernemersvaardigheden. Dat laatste was niet waar, maar dat wist ik niet toen ik ‘out of the blue and the bold’ begon. Wat ik wél had? Drive, inspiratie en creativiteit. Ik was ‘onder invloed’ van een krachtige emotie: boosheid! Daarnaast was ik ‘bedwelmd door divinity’: vanuit mijn spirituele ontwaken dompelde ik me elke dag onder in een bad van Goddelijk bewustzijn en inspiratie. Tot slot, ik liep rond met een idee waar ik heel erg warm van werd: Gezond Alternatief, een ode aan mijn eigen heling pad. Ik richtte een platform en online magazine op voor spiritualiteit, alternatieve therapieën en conscious coaching - een soort ‘Happinez’ avant la lettre. Limburg en ik waren er nog niet rijp voor, maar ik was 'los'! Keuzes maken archetype Leidsvrouwe, Ondernemer, Schrijver 3. Kiezen is een creatief instrument. Everybody can do it, only few own it. Iedereen (y’all hear me!?) is scheppend bezig via het (niet) maken van keuzes. Ben jij hiervan bewust, of ben jij er ook zo een die deze Godinnelijke gave niet durft te ownen. Word wakker Cinderella, want elke seconde creëer jij je leven. “To be or not to be, it’s not a #fucking question”. Jouw zijnstoestand nú is verweven met je huidige keuzes. Als je dat niet zo voelt, dan is er werk aan de winkel Assepoes. Dan sta je met één of misschien wel twee benen in je verleden. Dan kun je die glazen muiltjes en die prins wel vergeten. Bij wijze van spreke, want op elk potje past een dekseltje. Maar als je niet snapt hoe de wet van creatie en aantrekking werkt, blijf je simpelweg het deksel op je neus krijgen. Privé en zakelijk.

Helder-zien, helder-voelen, helder-horen - archetype Zuiveraar 4. Misschien is je vroeger vaak verteld, “Nee kind, dat zie je verkeerd”. Misschien zegt je partner of je baas het nog steeds, “Nee hoor, wat je zegt klopt niet". Mainsplainers, kiss my ass. Er is zelden wat mis met onze voelsprieten en waarneming. Maar als je vaak genoeg met volwassenen moe(s)t dealen die zelf niet weten wat ze voelen, wat de diepere bedoeling of intentie is achter hun eigen gedrag of die simpelweg de waarheid verdraaien, dan leer je vanzelf aan jezelf twijfelen. Draai het om, leer jezelf weer vertrouwen. Hierdoor kun je jouw waarneming gaan inzetten voor je eigen ontwikkeling, en daarna die van anderen. Zo zag ik in 2016, toen ik mijn sprookjesbedrijf herstartte, dat veel vrouwen worstelden met lef, zelfvertrouwen en marketing. Daaruit kwam Durfkracht coaching voort.


Toets je ideeën, stel vragen, wees nieuwsgierigarchetype Onderzoeker, Verkenner, Alchemist 5. Als je jouw intuïtie wil staven en onderbouwen, doe onderzoek. Het hoeft niet groot(s) te zijn: je hoeft geen 1001 respondenten aan een kruisverhoor te onderwerpen of de relativiteitstheorie opnieuw te bewijzen. Er bestaat ook zoiets als kwalitatief onderzoek; de lievelingstak van onderzoek van deze doctoranda in de Communicatiewetenschap. In gewone mensentaal: stel een aantal potentiële klanten een aantal vragen die de levensvatbaarheid van je bedrijf aantonen (of tegenspreken, en dan pas je het concept aan). Vragen geven focus en leiden je naar antwoorden. Voor de doorstart van mijn bedrijf heb ik tien vrouwen aan de tand gevoeld en mijn ideeën getoetst. Vragen stellen is voor mij zeer natuurlijk, ik ben ultra nieuwsgierig. Activeer je (W)onderzoeker, het vergroot je weten en zo je zekerheid.


Ontwikkel je sociale en communicatieve vaardigheden - archetype Netwerker, Weefster, Verzoener 6. Ze zeggen wel eens, schertsend, “Netwerken, dat is net werken”. Als je gemakkelijk contact maakt kun je dat grapje maken. Als je moeite hebt met verbinden is netwerken juist hard werken, en dus vermoeiend en eng. Veel introverte ondernemers zweren daarom bij online. Hoe dan ook, ondernemen doe je niet alleen, je hele business (en je leven!) draait om contacten: met je klanten, partners, collega’s en leveranciers (ouders, vrienden, partner, kinderen enz.). Hoe gemakkelijker je contact legt, hoe groter en vooral hoe waardevoller je netwerk kan worden. Wees hier actief in en train jezelf in het ontwikkelen van sociale en communicatieve vaardigheden. Daar krijg je geen spijt van. Je relaties worden sterker en (opr)echter als je leert om je authentiek te verbinden. Wees dus jezelf.


Rust, regelmaat, ruimte laten rrrrrrollen - archetype Grondvester, Bouwmeester, Rekenmeester 7. Breng structuur aan in wat je doet. Gebruik marketingmodellen als hulpmiddel – AIDA, GOLDEN CIRCLE, S.U.C.C.E.S.-FORMULE, BUSINESS MODEL YOU, P-MODEL, AMORE, SMART, MAGIE. Vraag hulp als je er niet uitkomt en investeer in coaching. Omarm als ondernemer het vooruit kijken. Het plannen en organiseren. Het voeren van een administratie. En het marketen van wie je bent en wat je waarom, hoe, wanneer en waar doet. Het hoort erbij, dat maakt ondernemen juist zo tof! Besteed dingen uit waar je niet goed in bent of investeer in leren. Als je niet bereid bent om in mogelijkheden en oplossingen te denken, zoek in Godinnesnaam een baan. Don’t waste your own or anybodys time and energy. Wees realistisch, praat met Wondernemers over hun vak als je twijfelt.

Zeg waar het op staat, deel je waarde en je waarheid - archetype Waarzegger, Verteller 8. Toen ik zestien was, was ik super verlegen, als een mossel. Ik zat gevoelsmatig zo op slot dat dit mede (of misschien wel de grootste) reden is geweest voor een burn-out op mijn 28ste. Onbegrijpelijk achteraf, want ik kan nu als geen ander uitdrukking geven aan wat ik denk en voel. Op meerdere manieren ook, via: schrijven, spreken, dansen, toneelspelen, zingen, liefkozen, koken enz. Ik moest veel leren op het gebied van communicatie, ben door verschillende fasen gegaan: van bot naar bewust, van brutaal naar diplomatiek, van onoprecht naar oorspronkelijk. Op expressie zat bij mij een trauma (niet het enige), toen ik dat aanpakte kwam mijn communicatietalent als vanzelf boven drijven en werd ik er bedreven in. Als Wondernemerskwaliteit staat communicatie in de top drie.


Verdiep je – van passie naar professie, van talent naar toverkracht - archetype Magiër, Alchemist, Onderzoeker 9. Toen ik eenmaal had ontdekt waar mijn hart sneller van ging kloppen ben ik dat gaan uitdiepen. Als je passie ‘los’ is zet er geen rem op, laat je gaan. Geef je over aan de drang die je voelt om te weten, te leren, te ervaren. Dompel je onder, geef je over, vertel erover alsof je leven ervan af hangt. Ga ervoor! Zo maak je van je talent en je bevlogenheid een vaardigheid, daar is namelijk meer voor nodig dan natuurlijke aanleg. Wat dacht je van: geduld, openheid, moed, flexibiliteit, nieuwsgierigheid, doorzettingsvermogen, samenwerking enz. Als het goed is hoef je geen moeite te doen: je passie doet het werk. Op missie of purpose niveau ‘word je gedaan’, zeggen we in de Talentenspel wereld. Het is veelzeggend als je dit niet ervaart, dan zit je niet op het pad van je ziel maar ben je vanuit ego bezig. Wordt vervolgd... De volgende 9 lessen volgen over precies een week! Loop jij momenteel tegen iets aan in je leven, werk of ondernemerschap. Overweeg dan een Talentreading. Wie vóór 5 februari boekt krijgt maar liefst € 50,- verjaardagskorting! #wondernemen #levenslessen #archetypebranding



bottom of page