• La Pol

Branding, allesbehalve buitenkant


Ter illustratie hoe ook een brand coach af en toe andere ogen nodig heeft op haar eigen merkvisie, een gereconstrueerd stukje tekst. Het is geïnspireerd op het gesprek dat ik deze week had met Next Level Leven coach Josine van de Nobelen, naar aanleiding van een 1-op-1 LinkedIn training. “Ja maar ik heb een aversie gekregen tegen het begrip.” “Okay, maar je trekt er wel klanten mee aan.” “Ja, alle klanten die ik de afgelopen 3 jaar heb geholpen, en dat zijn er meer dan 50, kwamen omdat ze vragen hadden over hoe ze zichzelf in de markt moesten zetten. Ze hebben soms geen idee, en soms wel maar ze twijfelen allemaal.” “Net als jij nu.” “Ja, eigenlijk wel.” “Wat is die aversie?” “Het begrip branding wordt voortdurend geïnterpreteerd op een manier waar ik niet achter sta, en het wordt zwaar misbruikt.” “Leg uit.” “Of het gaat alleen maar over buitenkant, of het wordt in verband gebracht met het promoten van zaken waar ik verkeerde kippenvel van krijg.” “Okay, maar het gaat niet om jou.” “Hoe bedoel je?” “Het gaat om je klant.” Terug bij af En zo ben ik weer terug bij af, 'AF' in de zin van: mijn eigen sprookjesmerk en ‘brand angle’ zoals ik die vanaf de start in 2017 neergezet heb, wás al af. Compleet. Niks meer aan doen. Niet meer twijfelen. Wat gemakkelijker gezegd is dan gedaan, zeker wanneer je als vrouw in dé overgang beland en (onbewust overrompeld en overspoeld wordt door...) horrormonen (tegen je wil in) je hersenen kapen! Wanneer je eerst je hoofd en dan (deels) je identiteit verliest als vrouw, is je brand ook buiten bewustzijn. Geloof me, dat is geen smoes, dat is de keiharde sprookjesrealiteit. Ik ben als creatieve coach voor het eerst in reguliere therapie geweest, zo donker werd het. Maar zoals er licht schijnt aan het eind van elke tunnel is ook mijn zicht weer terug: mijn visie is kristalhelder, zachter en toch krachtig! Josine heeft gelijk, het gaat uiteindelijk niet om mij. Het gaat om mijn klanten en mijn potentiële klanten. Vrouwen zoals jij en ik, met waanzinnige ideeën en wijze inzichten in hun gewetensvolle hoofden en holistische harten. Slimme, sensitieve vrouwen met sterke twijfels, sneaky saboteurs en imposterige en protserige plaaggeesten op de schouder (of in de bh als je niet uitkijkt). Baas in eigen bewustzijn Het gaat erom: wat doen we ermee? Wat doe jij ermee? En hoe helpen we elkaar? Blijven we pleiten voor een zachte aanpak van die poltergeisten? Of nodigen wij Zachtpatsers onze inner Kill Bill uit om ze een kopje kleiner te maken? Laten we ons bepalen door wat de buitenwereld denkt, voelt en doet? Of brengen we onze eigen visie – zeg maar gerust: vet frisse kijk - naar buiten? Baas in eigen buik én in eigen bewustzijn. Daar gaat het in de kern om voor vrouwen in deze spiritualitijd, zeker als je in de (t)overgang bent. Ik noem dat ook wel EILEIDERSCHAP, daar schrijf ik momenteel een buitengewoon behapbaar boekje over. Een bewustzijnsboekje dat vrouwen aanmoedigt om hun natuurlijke leiderschapskwaliteiten in te zetten vóór zichzelf, vóór hun eigen ideeën. Dat lijkt in tegenspraak met ‘je doet het toch niet voor jezelf’. Ja, zo lijkt het, maar vrouwen zijn zowel natuurlijke gevers als cultuureel opgevoed om op de eerste plaats dienstbaar te zijn aan anderen. Anders kun je een kind niet 9 maanden lang in je eigen buik dragen. Dus veel van wat vrouwen doen, doen ze voor zichzelf én voor anderen; dat is intrinsiek onderdeel van wie we zijn. Niet dat mannen dit niet doen, waarschijnlijk zelfs vanuit vergelijkbare waarden, goede bedoelingen en de beste intenties. Toch zijn vrouwen lang geweerd, aan elke top en bij ultra belangrijke besluiten. Regels en systemen zoals ze zijn bedacht en gebouwd missen iets wezenlijks: de inclusieve invalshoek. Techniek - en ook branding - is waardeloos als je het alleen voor je eigen gewin inzet. It's about you and me baby Het is óók niet de bedoeling dat jouw bedrijf en je brand niet om jou gaan. Als jij je opoffert voor de ander vanuit angst, vanuit je systeem van herkomst, vanuit je hoofd enz., dan klopt het ook niet. Juist door mijn visie op branding uit te dragen en te zien hoe ik vrouwen begeleid om hun merk (op) te bouwen, kan ik een opmerkelijk verschil maken. 1+1 = 3 dus! Threegether we stand stronger. “Waarmee associeer jij mijn merk Josine?”, vraag ik. “Met inhoud, in elk bericht dat jij post zit een boodschap. Daar hou ik van en dat inspireert.” Een mooier compliment kan ze me niet geven. Josine heeft niks met sprookjes, maar ze is onder de indruk van wat ik doe, wat geheel wederzijds is; daarom heb ik haar training ingekocht. Blij toe, het heeft me de ogen heropend. #personalbranding #sprookjesmerk #linkedin #baasineigenbewustzijn #baasineigenbuik #twogether #sprookjesbusiness #sprookjesvrouwen #buitenstebinnen #vorensteachter #bovensteonder #merkbewustzijn #marketingmagie #ikhelpjegraagindebrand #brandbewustzijn

Follow the Fairytale Flow.

Algemene  voorwaarden
Privacy statement


Regio Maastricht/Heerlen
Opereert landelijk

Adres: Langen Akker 22
6325 CL 
Berg en Terblijt

nicole@lapol.nl
+31 (06) - 51 29 37 68

  • LaPol Sprookjesvrouw | LinkedIn
  • LaPol Sprookjesvrouw | Facebook

© 2020 by LaPol Sprookjesvrouw | Fotografie: Original Cin & LaSirel | Logo: Aline Ploeg | Illustraties: Amarins de Jong | Dank aan Marcel van Kasteren