• La Pol

Ei-voor-sprong: vrouwen die verkopen


Er is weinig waar vrouwelijke professionals meer mee worstelen dan (zichzelf) ‘verkopen’. Begrijpelijk als je weet wat eronder ligt. Onbegrijpelijk als je eenmaal beseft dat wij vrouwen in wezen een eeuwenlange voorsprong hebben opgebouwd om net zo goed, ja zelfs beter te kunnen verkopen dan mannen. Er zijn 5 natuurlijke kwaliteiten om meer fairytale flow in je sales te krijgen. Ze zijn de brandstof voor succes in je business en de magische motor voor (mede-) menselijkheid. Mits je aan één voorwaarde voldoet. Eén voorwaarde? Makkie… toch?! Kan een vrouw zich van nature beter aanpassen en inleven? Veel onderzoeken zeggen van wel, en laten we eerlijk zijn: je móet wel geboren zijn om afgestemd te zijn op anderen, wanneer je uitgerust ben om hen 9 maanden lang letterlijk met je mee te dragen. Vervolgens ben je ook nog eens bereid om, wederom maandenlang, je vrijwillig van je nachtrust te laten beroven, om je borsten leeg te laten roven! Ik chargeer, uiteraard, met reden. Ironisch genoeg heeft niet alleen nature maar ook núrturemeesterlijk eufemisme voor 2.000 jaar onderdrukking – ervoor gezorgd dat onze natuurlijk kwaliteiten als vrouw tot in de puntjes zijn geperfectioneerd. Immers: als je moet zwijgen, ga je voelen. Als je onzichtbaar moet zijn, ga je waarnemen. Als je geen rechten hebt, ga je bij jezelf en God te rade. Als je niet naar buiten mag, ga je naar binnen. En dat heeft ons geen windeieren gelegd! We hebben fantastische kwaliteiten ontwikkeld door alles wat we meegemaakt hebben. Zodoende hebben we ook álles in huis om succesvol en gelukkig te zijn, en bigger: om de wereld liefdevol te leiden. Waarom saboteren we dan zo regelmatig ons eigen succes nog? Waarom stoppen we onze woede over hoe het in de wereld gaat zo snel weg? Hoe kan het toch dat we onze leiderschapsverlangens en -talenten zo veronachtzamen? En hoe veranderen we dat gedrag?


Opvoeding? Downvoeding!

Geïnstitutionaliseerde (= lang massaal geaccepteerde en gerechtvaardigde) onderdrukking en afwijzing van de vrouw en het vrouwelijke (in elk van ons) hebben óók geleid tot … (zelf)onderdrukking en zelfafwijzing: verwerping door de vrouw zelf dus van zichzelf. Wij hebben ons dit 'eigen' gemaakt, het is geïnternaliseerd, weliswaar tegen wil en dank maar toch. Onze 'vijand', hier in het Westen, is meestal niet meer buiten ons. We worden niet meer gestenigd of, zoals onlangs nog gebeurde met de 27-jarige Turkse Pinar Gültekin, gewurgd, in olievaten gestopt en verbrand. Echter, binnen ín ons is er in 9 van de 10 gevallen nog steeds sprake van een onbewuste conflictzone of zelfs van een verborgen oorlogsgebied. Wij vrouwen zijn, door onze onderdrukte jaren heen, daadwerkelijk gaan geloven dat we minder waard zijn. Dat moesten we, om te kunnen overleven. Power uitoefenen deden we in het geheim; we ontwikkelden als het ware clandestiene kracht, verborgen kracht. Gelukkig zijn we collectief aan het terugkomen, genezen en herstellen. Er is echter veel en vaak diep gewortelde 'restschade' ontstaan. Een beschadigde vrouw is perfect vergelijkbaar met een mijnenveld. Om haar grond te betreden is grote voorzichtigheid geboden. De restschade komt erop neer dat we ons meestal niet goed genoeg vinden en ons niet goed genoeg voelen. Mannen hebben hier overigens ook last van, alleen hebben zij een andere strategie ontwikkeld om hiermee om te gaan. Wij vrouwen zijn doorgaans onzekerder over ons kunnen dan mannen. Geremder om onszelf te laten zien. Oordelender. Niet getraind in het kijken naar onszelf vanuit licht, liefde en leiderschap. Vanuit onze potentie. Vanuit onze talenten en kwaliteiten, die we professioneel uitstekend kunnen inzetten. Onderdrukking heeft vooral geleid tot minderwaardigheid, en zo ook tot aanpassing en aardig zijn. De doorsnee vrouw is getrainder en bereidwilliger om zichzelf met een glimlach af te maken dan de gemiddelde man. Daarom kan het ons, eenmaal vrij, óntzettend diep raken als iemand probeert onze vrijheid weer in te dammen. Verzet is echter niet heel constructief, je kunt beter leren om je verfijnde talenten en vrouwelijke drijfveren en waarden in te zetten om succes te boeken. Let wel: op jouw manier en voorwaarden, anders word je niet gelukkig. Alleen dan creëer je méér van wat jij werkelijk wil. En laat dat nou precies zijn wat de wereld ook het 'hart-ste' nodig heeft!

Vijf keer hoera voor jezelf

Deze 5 natuurlijke, vrouwelijke kwaliteiten (die zich ook in de man bevinden) helpen je om meer fairytale flow te creëren in je verkoop:


1. Kunnen luisteren

Vrouwen zijn veel meer dan mannen gewend om te luisteren, ook omdat we moesten zwijgen. Luisteren is in een verkoopgesprek essentieel. Niet invullen voor een ander wat nodig is, maar luisteren naar wat er nodig is, en bij twijfel: doorvragen. Verkopen is allang niet meer een kwestie van ‘aansmeren’, ‘overtuigen’ en ‘opdringen’. Als dat nog steeds je voorbeeld is waaraan jij afmeet hoe jij in elkaar zit en waar jouw verkoopvoorkeur ligt, doe dan gewoon een CONTROL ALT DELETE. Dat soort ideeën over verkopen zijn écht vorige eeuw.

2. Kunnen waarnemen Dit talent ligt in het verlengde, en dient om innerlijk te kunnen inschatten wat er gebeurt ‘aan de andere kant van de tafel of de lijn’. Waarnemen helpt om te bepalen wat nodig is in een situatie. Ook voor waarnemen geldt: stel bij twijfel vragen. ‘Zie ik het goed dat’, ‘Klopt het dat’, ‘Begrijp ik je niet verkeerd wanneer’, enz.

3. Aanvoelen wat nodig is De gemiddelde vrouw voelt (van) álles. Vaak moeten we de omgang met onze gevoelens gestructureerd leren aanpakken om er iets mee te kúnnen. We moeten gevoelens leren onderscheiden, benoemen en tot uitdrukking leren brengen, willen ze ons niet overwoekeren, overvallen en overheersen. Pas dan kunnen we ze constructief gaan inzetten om aan te voelen wat nodig is, zoals in een verkoopgesprek, een onderhandelingssituatie of een ander belangrijk communicatiemoment. Voor dat proces moeten we zelf verantwoordelijkheid nemen; niemand anders kan dealen met jouw gevoelens. Het mooie is, als je zelf ergens mee hebt geworsteld en iets hebt overwonnen, weet je in essentie hoe het voor die ander voelt. Dat is hele belangrijke informatie om kwaliteit 4 in werking te kunnen zetten.

4. Verlangen en vermogen om te verbinden Bijna elke vrouw die ik ken wil op de een of andere manier ‘mensen verbinden’. Vrouwen zijn ook natuurlijke verbinders en communicators. We schijnen meer woorden te gebruiken, overigens niet in elke situatie. In een vergaderomgeving met veel mannen bijvoorbeeld niet! In een verkoopgesprek is het van groot belang dat jij je kunt verbinden met een klant en vice versa: een klant met jou. Zonder verbinding gebeurt er niets. Gebruik je natuurlijke verlangen, je aangeboren nieuwsgierigheid, je spontaniteit en oprechtheid en je vermogen om verbinding te kunnen leggen met jezelf en anderen.

5. Anderen graag zien groeien Een prachtige eigenschap van heel veel vrouwen is dat en wat zij anderen gunnen. Vaak gaat het over ‘de haat en nijd onderling’ en ‘het krabbenmand effect’ bij vrouwen, maar deze kant is er ook. Leidinggevende vrouwen, coaches en trainers investeren dolgraag in de groei van anderen. Het is een belangrijke drijfveer voor veel vrouwen. Daarvoor hoef je jezelf niet weg te cijferen, integendeel. Jouw groei kan het levende voorbeeld zijn voor de groei van een ander.

Onze eisprong is onze (v)oorsprong

Vind jij jezelf de moeite waard? Geloof je in je eigen kunnen? Gun jij jezelf het licht van de spotlight? Sta jij jezelf toe jezelf als rolmodel te gaan zien? Heb je genoeg vertrouwen in jezelf en het leven? Alleen als je dit soort vragen volmondig met JA beantwoordt, voldoe je aan 'die ene voorwaarde' waar ik het in het begin over had. Pas als jij JA zegt tegen je EIGEN-waarde, ongeacht, voel je minder schroom om je eigen succes te creëren. Om die promotie te pakken omdat je dat wil. Elke deal te closen, omdat je het kan. Mijn succesrecept is: begin nú met ongelofelijk veel en onvoorwaardelijk van jezelf te houden. Streef ernaar en train jezelf (via onder andere meditatie en ander soulwork) om je eigen ware liefde te zijn. Je eigen moeder te worden. Je beste vriendin. Je eigen baas. Je eigen cheerleader. Je eigen hulpvrager, want alles zelf doen betekent niet alles alleen doen! Het signaleren van behoeftes bij potentiële klanten, collega’s en werkgevers is vaak het probleem niet. Die behoefte integer willen invullen ook niet. Dat is juist deel van het probleem: die eeuwige focus op anderen en denken dat je de wereld moet redden (ook een grote valkuil van mannen trouwens). De ander is 'slechts' onze sprookjesspiegel, dus als jij de wereld aan het verbeteren bent vind je meestal onbewust jezelf niet goed genoeg. De wereld is namelijk perfect zoals ze is, juist mét alle pijn, ziekte en ellende. Die 'schaduwzijde' is er zodat jij de kans krijgt om bijvoorbeeld je compassie te ontwikkelen. Om 100% voor je duurzame ideeën te gaan, nú, niet straks. Om volledig te leven vanuit jouw eigen hart en ziel. Er is geen enkele reden om jezelf en wat je doet niet met passie en overtuigingskracht te verkopen. Je bent er namelijk niet voor niets! Je bent hier met een reden, een purpose die alleen jij kunt vervullen. Dus schuif jezelf eens naar voren bij die klant of een promotie, kill je criticus. Koester jezelf, wees lief voor jezelf, accepteer dat anderen dat egoïstisch zouden kunnen vinden. Investeer in je groei en ontwikkeling, wees blij voor jezelf. Laat 100% bereidheid zien om je eigen behoeften te vervullen, en van daaruit te verbinden met anderen. Laat anderen hun eigen verantwoordelijkheid nemen, ontneem hen die kans niet omdat je dénkt dat het je taak is voor anderen te zorgen. Zie waar je vandaan komt. Koester je oorsprong en oorspronkelijkheid; weet dat je van nature liefde en helderheid bent, vrijheid en compassie. (H)erken de waarde van wie je wezenlijk bent. Waardeer wat je doet (en laat). Vertrouw erop dat je het kunt, wat het ook is. Maak reële beloftes aan jezelf en je klanten, zodat je zekerder wordt over het waarmaken ervan. Lees anders het boek ‘Fuck die onzekerheid’ eens van Vreneli Stadelmeier. Je bent niet alleen soulsister. In ons vrouwen leeft een diep wantrouwen naar onszelf, wat ik begrijp. We zijn zó lang niet serieus genomen (en erger), de gevolgen daarvan verdwijnen niet binnen enkele generaties. Overtuigingen zitten diep verankerd in ons onderbewuste, juist op dát niveau wordt ons leven grotendeels bepaald. Met onze bewuste geest kunnen we het onderbewuste gelukkig bijsturen en beïnvloeden. Tijd om jezelf te her-programmeren als getalenteerd wezen met een evalutionaire ei-voor-sprong. Onze ei-sprong ís onze (v)oorsprong. Wil je hulp bij het ontdekken van jouw levensgeluk? Een helder gevoel over jouw missie en talenten? Neem dan contact met me op. PS. Omdat ik momenteel alleen met vrouwen werk kan ik alleen over de vrouwelijke binnenwereld bepaalde dingen met zekerheid zeggen. Wat ik hier schrijf zal zeker niet voor iedereen (in dezelfde mate) gelden. Ook pleit ik niet voor competitie tussen de seksen maar voor samenwerking. En voor het ontdekken van 'de andere sekse' in jezelf. Iets persoonlijks delen n.a.v. dit artikel stel ik zeer op prijs!

Follow the Fairytale Flow.

Algemene voorwaarden
Leveringsvoorwaarden

Privacy statement

Regio Maastricht/Heerlen
Opereert landelijk

Adres: Langen Akker 22
Berg en Terblijt

  • LaPol Sprookjesvrouw | LinkedIn
  • LaPol Sprookjesvrouw | Facebook

© 2020 by LaPol Sprookjesvrouw | Fotografie: Original Cin & LaSirel | Logo: Aline Ploeg | Illustraties: Amarins de Jong | Dank aan Marcel van Kasteren